Stemningsbilled fra Miklenborg Stations store ankomsthal. © Rangersporet.dk

Brugervurdering: 0 / 5

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 

Der er mange grunde der kan starte denne hobby og måske opbygge et modelanlæg.
I barneårene havde vi i familien et større Märklin anlæg i kælderen. Størrelsen var H0 (H nul) og skinnerne var af typen M (metal). Anlægget flyttede med mig til København, hvor anlægget blev sat sammen med viceværtens, i den ejendom hvor jeg boede til leje. Jeg måtte dog fraflytte lejligheden, og fik kun en lille del af mit oprindelige udstyr med retur. Det hele blev pakket i kasser, og ventede blot på den dag, hvor jeg mente jeg igen havde overskud til denne hobby. Slippe den helt ville jeg ikke.
17 år efter jeg flyttede fra København, begyndte min næste epoke. En dag surfede jeg lidt på nettet, for at finde ud af 'det der moderne digitale' noget, som var kommet til modelbanerne. Jeg faldt over et tilbud, hos hedengangne Perron 4. Et MZ lokomotiv af mærket Roco. Digitalt og med lyddekoder. Jeg var i starten lidt skeptisk. Det var jo ikke et Mærklin tog. Men i annoncen stod at det var til 'tre-skinne' drift. Og for 1.000 kroner kunne jeg ikke lade være med at bestille det. Et nyt tog med alt hvad jeg kunne tænke der skulle testes. Toget kom og en lille testbane blev sat op på gulvet. MZ 1420 fra Roco så så flot ud og det kørte som en drøm. Lyden gjorde hele udslaget. Der var virkelig sket noget de sidste mange år.

Så skulle der findes en permanent plads i huset til min bane. Vi renoverede taget og samtidigt blev loftet også renoveret. Her mente fruen der skulle være opbevaring. Efter renoveringen, stod vi dog med et stort lokale, som var blevet isoleret, havde strøm og hvor der både var plads til diverse kasser samt til et større bord til en modeljernbane. Men trappen op til loftet indbød ikke ligefrem til fremvisning, ej heller, at det lige var et sted man 'kiggede ind'. Løsningen kom, da vores datter flyttede hjemmefra. Hendes værelse i kælderen var ideelt. Også her gennemgik rummet en større renovering. Der blev blandt andet lagt nyt gulv. El og data blev renoveret og jeg har endvidere installeret en professionel affugter. Prisen for denne enhed lå på ca. 2000 DDK (år 2009), men taget i betragtning at et lokomotiv alene koster omkring de 2000, synes jeg det er en billig 'forsikring' imod rust og dårligt klima. Jeg opholder mig jo en del timer (fruen siger dage !) her i rummet.

Fase 1 – overvejelser.

Planlægningen gik i gang allerede inden rummet var færdigt. Første inspirationskilde var internettet. Hvordan havde udviklingen været, de mere end 15 år, jeg havde været 'væk'. Hvilken sportype skulle benyttes og måske lige så vigtigt – hvilket mærke. Da den første søgning og læsning var overstået, stod jeg tilbage med endnu flere muligheder end jeg først havde forestillet mig. Udvalget og mulighederne var meget større end da jeg var dreng. Märklin, Roco og Fleischmann har alle digitale løsninger, som tiltalte mig meget, da mulighederne synes så meget større. Bare det at man kunne få lyd på sine lokomotiver er helt fantastisk, synes jeg.

Fase 2 - scenarier til inspiration.

Jeg har brugt en del tid på at finde inspiration til mit anlæg. Og der er mange muligheder. Jeg bevæger mig i dag sjældent ud af huset uden mit digitale kamera. Mange steder opstår små scenarier, som kan forsøges genskabt på banen. Bl.a. gennemgår Odense i disse år en større omlægning omkring det gamle rangerterræn. Dette har givet en god mulighed for at se tingene fra lidt andre vinkler end jeg kunne tidligere.

Herunder har jeg listet lidt af de ting jeg synes der har været væsentlige (og flere kommer nok til):

  • 1 meter i virkeligheden svarer til ca. 11,5mm på banen.
  • Boligbyggeri
  • Det gamle jernbanespor ved Østerbro bag om Islandsgade
  • Enden af Islandsgade
  • Lys på kirken om aftenen

Fase 3 - beslutninger.

Jeg valgte at beholde Märklin med vekselstrøm (3 skinne drift). Herefter skulle der vælges sportype. Märklin tilbyder i dag kun C og K typen, men der er stadig et stort udbud af de gamle M skinner især på nettet. Der findes stadig en del gode skinner, som bl.a. kan købes brugt på www.qxl.dk. Vær dog her opmærksom på, at kvaliteten er meget vekslende, og beskrivelserne kan være mangelfulde (så er de som regel ikke værd at købe) eller hvad nogen betegner som 'fin stand' er måske 3. valg efter din smag. På qxl kan jeg anbefale, at læse sælgerens karakterer fra andre brugere, før du ligger et bud på en vare. Sidste råd mht. qxl er, beslut dig FØR du byder, hvad du vil betale for varen og hold dig til det. Der skal nok komme et tilsvarende produkt på et senere tidspunkt, hvis du ikke vinder første gang.
Da jeg i forvejen havde en del M skinner, besluttede jeg at fortsætte med disse. Dog valgte jeg til hovedområdet omkring Miklenborg banegård og tilhørende rangerterræn, at benytte K skinner. Der er væsentligt mere arbejde med disse, men valget gik på maksimal lighed med det 'virkelige', og samtidig er der større muligheder for individuel tilpasning med K skinner. På de dele der ligger under landskabet, benytter jeg primært M skinner, da disse er de billigste af de tre typer, og de fungerer fint til digital drift. Ofte læser jeg, at 'M skinner dur ikke til digital'. Jeg har aldrig haft problemer. I bogen 'Einstieg in Märklin Digital' beskrives hvordan du tilslutter digitalsystemmet til M skinner. Endvidere har K skinnen levet før digitalæraen og er stadig i produktion. Eneste ændring er fra 2100 serien til 2200, hvor Märklin ændrede skinnen fra 'hul' til massiv. Dette må primært have været grundet billigere fremstilling, men en massiv har dog også den fordel, at den giver en større overflade, til at overføre strøm.
Fællesnævneren for at få et velfungerende system er – rengøring og strømfordeling!